just like home

Sitter just nu i vardagsrummet med en filt och en kopp te. Precis som jag gör hemma under svensk vinter haha
Att årstiderna är helt tvärt emot varandra känns riktigt skumt för jag har inte alls höst i huvudet. Ser alla fantastiska bilder hemma från våren och så känner jag just nu! Väntar liksom på att den där första varma solen ska titta fram, men den kommer ju aldrig :( Istället börjar regnet komma och fler och fler drar sig inomhus. Australienare är inte bra med annat vänder förutom sol, helt ärligt! Dom borde lära sig efter oss "det finns innget dåligt väder, bara dåliga kläder".

Idag var jag och värdmamman på spinning!! Sjukt kul och superbra träning för benen (favvodelen att träna). Så dit följer jag nog med fler gånger! Det är mammor på flickornas skola som samlas och kör en gång i veckan. Vi var väl 6 st idag och instruktören är också en mamma därifrån. Supertrevligt! Hoppas på en rejäl träningsvärk imorgon!

日本は、ここで私が来ます

Nu är det mindre än två månader kvar innan jag lämnar Australien och det bärjar bli hög tid att planera framtiden. Har tittat på en hel del olika resor och vart i världen man kan fortsätta resan.
Kommer som sagt hem till Sverige i slutet av juni för att få tre veckor svensk sommar och sedan åker jag ner till Australien igen. Med min familj plus Viktor. Sen efter det då? Ett land som jag har velat åka till i flera flera år är Japan. Har varit världens största japan-fan, skojar inte. Så varför inte åka dit som fortsättning på resan? Jo men visst, så får det bli!! Billiga biljetter hittade vi också! Så jag och Viktor fortsätter alltså dit. Vi vet inte än vad vi ska göra där, Mt Fuji en dag iallafall. Viktors födelsedag firar vi där också. Och en MASSA sushi kommer det bli såklart. Fick Viktor att börja äta det som tur är. Vet inte hur många sushi trains vi var på här i Sydney haha! Det blir nog en himla bra resa!

BRIDGE CLIMB

Förra helgen gjorde jag det, äntligen!! Herregud vilken upplevelse! Jag "klättrade" upp till toppen av Harbour Bridge!

Allt började med lite säkerhetsgrejer, man fick provklättra på en likadan stege inomhus som dom har utomhus och veta hur man gör med säkerhetskroken och allt sånt. Usch vad nervös jag var då. Har ju en sån fruktansvärd höjdskräck och jag tänkte bara på att jag skulle svimma när jag gjorde det där högt uppe i luften. Men det gick bra!! Klättrandet var i början och slutet och där emellan var det trappor som gällde. Fortfarande läskigt med höjden! Och vinden. Det blåste så fruktansvärt mycket, men tur var att alla våra grejer vi hade på oss var fastspända i dräkten vi bar.
Vi fick hörlurar så vi kunde höra våran guide. Han berättade massa saker om historian bakom varför bron byggdes, vad den är gjord av, massa årtal hit och dit och andra små roliga historier. Det fick mig att tänka mindre på höjden haha
Är supernöjd iallafall, vädret kunde dock varit bättre men sånt får man bortse från!

Om ni, som mig, har höjdskräck och inte riktigt vill hoppa fallskärm osv så rekommenderar jag det här! Alldeles lagom adrenalinkick, 4 av 5 ostbågar!

SNAPCHAT

En från när jag red kamel i Uluru!

Snapchat är ju en himla rolig grej och jag har märkt att jag rätt ofta lägger upp bilder och videos i min story. Så om ni känner för att se små snaps ur min vardag får ni mer än gärna lägga till mig där. Mitt anv. namn är elinamattila

Hoppas ni har det fantastiskt bra där hemma, är så avundsjuk på att ni får värmen. Här i Sydney är det storm nu och just Northern Beaches (där jag bor) får ta den värsta smällen. Typiskt...
Går runt med två lager kläder och fryser fötterna av mig. Dom här husen är INTE optimala för kyla kan jag säga haha! Japp, ni läste rätt, Australien blir faktiskt kallt!! Men på fredag flyttar vi till ett nytt hus så hoppas det håller värmen lite bättre :)

Cheers mates!

Ayer's Rock

Soooo, när jag och Viktoria var i Melbourne bestämde jag mig för att följa med henne till Ayer's Rock. Hade egentligen ingen aning om hur det skulle sluta och var det var för nåt jag skulle följa med på. Men våran tour hette iallafall Rock to Rock (fyra dagars) vilket innebar att vi besökte dom tre största stenarna där. Så efter våran vecka i Melbourne tog vi flyget till Uluru som ligger i Northern Territory (mitt i Australien). Där var det öken och platt så långt ögat kan nå. I våran grupp var vi åtta personer + guide. Vanligtvis är dom över 20 i en grupp, men jag föredrar små grupper så det var ju bara positivt!
Våran resa började med att vi blev upplockade på flygplatsen, åt lite lunch och sedan åkte vi direkt till Ayer's rock, den största och populäraste stenen. Vi lärde oss en hel del om den aboriginska kulturen där och vad den stenen betyder för dom. Sedan fortsatte vi mot ett ställe där man kollar på solnedgången och där blev det champagne och disco i bussen. Klockan blev rätt mycket och vi fortsatte våran tur till campingen för att laga våran middag och lägga oss.
När vi sov, sov vi i sovsäckar och någonting som kallas för en swag, lite som en rejälare sovsäck med en tunn madrass i. Och självklart med en massa kläder på oss för temperaturen sjönk ner till 10 grader. Så där låg vi under stjärnorna och sov, äntligen kan jag bocka av det på min bucket list!
Nästa dag steg vi upp klockan 5 för att åka mot ett ställe där man kan kika på soluppgången över Uluru och stenen. Det måste varit det absoult vackraste jag sett! Våran guide sa att vi hade en riktigt bra soluppgång för himlen var klar.
Efter det åkte vi till Kata Tjuta för att vandra runt en annan stor sten, eller det var väl mer som flera små stenar som såg ut som en stor. Riktigt fint! Den dagen åt vi kamelhamburgare till lunch, som smakade rätt sådär. Efter det åkte vi till en annan camping i närheten och plockade på oss virke för att göra en brasa. Vi lagade sedan våra middag, korv och känguru. Känguru är gott men korvarna var godare haha. Efter det drack vi vin, satt vid brasan, grillade marshmallows med tim tams, berättade roliga historier och lyssnade på när våran guide spelade gitarr. Supermysigt! Andra personer kom från andra turer kom till oss för dom tyckte vi verkade ha mest trevligt! Sen sov vi vid brasan under stjärnorna.
Tredje dagen åkte vi till Kings Canyon och gjorde en kort walk där. Det var den vackraste av alla vi gjorde och efter det plockade vi på oss virke, åkte mitt ute i ingenstans och campade där. En väldigt lugn och mysig dag. Den kvällen såg likadan ut som kvällen innan.
Sista dagen åkte vi tillbaks till Uluru för att fräscha till oss innan flyget och då red vi på kameler!! Vi red i typ 10 minuter med utsikt mot Ayer's rock. Perfekt avslut på en perfekt resa!
Har säkert glömt en hel del nu men det får ni ta haha

Lite kul var ju att vi var ute mitt i australiens outback och vi såg knappt några äckliga kryp eller andra djur! Ska lägga upp fler bilder sen för min dator strejkar just nu.
Är supernöjd med resan och alla som har chansen att ta sig ut dit MÅSTE göra det. Jag rekommenderar det starkt, ni kommer bli blown away av all den vackra naturen och ni kommer träffa så trevliga människor och få fantastiska minnen och bilder för livet :)

MELBOURNE

Sitter just nu i en buss på väg ut till Great ocean road. Jag har som sagt 13 dagar ledigt nu i påsk så jag och Viktoria (som också är au pair i Sydney) bestämde oss för att åka till Melbourne en vecka. Staden blir ju väldigt kall och vintern börjar närma sig så nu är sista chansen kände vi och många andra turister.
Staden är helt fantastisk! Mycket konst, design och andra roliga saker att titta på blandat med mycket kultur och gamla byggnader. Det är mycket liv och rörelse i staden vilket är toppen om man kommer som turist. Och det är någon komedifestival i stan för tillfället så det är små gratis shower runt i stan och supermånga musikanter längs gatorna. Jag rekommenderar verkligen att åka hit om ni får chansen!

Vädret i Melbourne är precis som det sägs vara. Man kan få fyra årstider på en dag. Hur man än klär sig på morgonen kommer det inte vara lämpligt under dagen och väderprognosen stämmer aldrig. Vi har haft supervarmt, iskallt, regn, kraftiga vindar och idag ligger en tjock dimma över allt. Det känns väldigt europeiskt här med hur staden ser ut och för det just nu kyliga vädret. Luften är också mycket friskare här än i Sydney. Melbourne sägs ju vara australiens europa!

Så vad har vi gjort? Allt möjligt! Dagen vi kom hit gick vi en gratis tour runt staden i några timmar och det var riktigt givande! Om ni kommer till Sydney eller Melbs, ta en sån gratis tour. Ni kommer känna igen er i framtiden och lära er en hel del häftiga grejer om städerna. Efter touren kände vi oss som experter på staden och att utforska själv kändes inte längre så svårt, vi kände ju igen ställena! Viktoria har även nån slags lista på top 10 med saker att göra i staden så den håller vi på att pricka av för fullt.

Och vart befinner vi oss på bilden? Hosier Lane! Det är en bakgata mitt i city där man får måla graffiti lagligt. Dom har en del bakgator där det är avkriminaliserat att måla och en del väggar där man lär ha intyg att få måla. Riktigt häftigt! Här anses det vara konst och det håller jag med om.

Nu får vi se om Great ocean road är så bra som jag hört det är! Vi ska åka längs klippor, titta på koalor, ha en bbq, gå på stränder och kolla på lite andra sevärdheter. Det blir nog super!!