Ayer's Rock

 
Soooo, när jag och Viktoria var i Melbourne bestämde jag mig för att följa med henne till Ayer's Rock. Hade egentligen ingen aning om hur det skulle sluta och var det var för nåt jag skulle följa med på. Men våran tour hette iallafall Rock to Rock (fyra dagars) vilket innebar att vi besökte dom tre största stenarna där. Så efter våran vecka i Melbourne tog vi flyget till Uluru som ligger i Northern Territory (mitt i Australien). Där var det öken och platt så långt ögat kan nå. I våran grupp var vi åtta personer + guide. Vanligtvis är dom över 20 i en grupp, men jag föredrar små grupper så det var ju bara positivt!
Våran resa började med att vi blev upplockade på flygplatsen, åt lite lunch och sedan åkte vi direkt till Ayer's rock, den största och populäraste stenen. Vi lärde oss en hel del om den aboriginska kulturen där och vad den stenen betyder för dom. Sedan fortsatte vi mot ett ställe där man kollar på solnedgången och där blev det champagne och disco i bussen. Klockan blev rätt mycket och vi fortsatte våran tur till campingen för att laga våran middag och lägga oss.
När vi sov, sov vi i sovsäckar och någonting som kallas för en swag, lite som en rejälare sovsäck med en tunn madrass i. Och självklart med en massa kläder på oss för temperaturen sjönk ner till 10 grader. Så där låg vi under stjärnorna och sov, äntligen kan jag bocka av det på min bucket list! 
Nästa dag steg vi upp klockan 5 för att åka mot ett ställe där man kan kika på soluppgången över Uluru och stenen. Det måste varit det absoult vackraste jag sett! Våran guide sa att vi hade en riktigt bra soluppgång för himlen var klar.
Efter det åkte vi till Kata Tjuta för att vandra runt en annan stor sten, eller det var väl mer som flera små stenar som såg ut som en stor. Riktigt fint! Den dagen åt vi kamelhamburgare till lunch, som smakade rätt sådär. Efter det åkte vi till en annan camping i närheten och plockade på oss virke för att göra en brasa. Vi lagade sedan våra middag, korv och känguru. Känguru är gott men korvarna var godare haha. Efter det drack vi vin, satt vid brasan, grillade marshmallows med tim tams, berättade roliga historier och lyssnade på när våran guide spelade gitarr. Supermysigt! Andra personer kom från andra turer kom till oss för dom tyckte vi verkade ha mest trevligt! Sen sov vi vid brasan under stjärnorna.
Tredje dagen åkte vi till Kings Canyon och gjorde en kort walk där. Det var den vackraste av alla vi gjorde och efter det plockade vi på oss virke, åkte mitt ute i ingenstans och campade där. En väldigt lugn och mysig dag. Den kvällen såg likadan ut som kvällen innan. 
Sista dagen åkte vi tillbaks till Uluru för att fräscha till oss innan flyget och då red vi på kameler!! Vi red i typ 10 minuter med utsikt mot Ayer's rock. Perfekt avslut på en perfekt resa!
Har säkert glömt en hel del nu men det får ni ta haha

Lite kul var ju att vi var ute mitt i australiens outback och vi såg knappt några äckliga kryp eller andra djur! Ska lägga upp fler bilder sen för min dator strejkar just nu.
Är supernöjd med resan och alla som har chansen att ta sig ut dit MÅSTE göra det. Jag rekommenderar det starkt, ni kommer bli blown away av all den vackra naturen och ni kommer träffa så trevliga människor och få fantastiska minnen och bilder för livet :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0